
Realizácia výchovných opatrení
Realizácia výchovných opatrení počas platnosti akreditácie s účinnosťou od 12.07.2011 do súčasnosti
Obsahová náplň programov a odborné zameranie aktivít pri realizácií výchovných opatrení sme zameriavali na rozvoj :
- otvorenej komunikácie (sebahodnotenie, sebaúcta) a vybudovanie komunikačného súladu
- verbálnej a neverbálnej komunikácie
- komunikačných zručností prostredníctvom hrových činností
- schopnosti odstraňovania bariér v komunikácii
- schopnosti vyjadrovania citov (empatia, asertivita)
- význam prvého dojmu
- aktívneho počúvania
- vedenia a motivácie
- schopnosti zvládať stres
- aktivít zameraných na rozvoj medziľudských vzťahov a sociálnej komunikácie
- rozvoj sociálnych zručností
- prosociálneho správania
- spoločenských a hygienických návykov
- etiky správania
- schopnosti naučiť niesť zodpovednosť za svoje prejavy a konanie, potláčať agresivitu a prejavy neakceptovateľného správania ( vulgarizmy, bitky)
- identity a vedomia vlastného ja a vlastnej spoločenskej hodnoty
- naučiť a poskytnúť zmysluplné trávenie voľného času (športové činnosti)
- vplyv závislostí na zdravie
- prevenčné aktivity z aspektu závislostí
Použité metódy práce pri realizácii výchovných opatrení:
- zážitkové aktivity zamerané na budovanie pozitívneho vzťahu k sebe a k iným ľuďom, k prírode, k materiálnym hodnotám
- nácvik giest, postojov,
- poskytovanie spätnej väzby
- tvorivé kreatívne hry
- komunikačné hry
- Brainstorming
- rozbor správania, konania detí,
- stimulačné metódy
- metódy praktických činností
- aktivity podporujúce kooperáciu medzi deťmi
- metódy pozitívneho príkladu a vzoru
- aktivity na rozvoj zdravého asertívneho správania
- rozhovor, pozorovanie
- aktivity záujmového, kultúrneho alebo športového charakteru
- individuálna a skupinová práca, vrátane terapií s využitím skupinovej dynamiky
- tvorivé a psychologické hry – z oblasti : poznania vlastnej osobnosti, pocity, posilňovanie motivácii k zmene, osvojovanie si nových schopností a zručností, vyrovnávanie sa s nepríjemnou situáciou, porozumenie vlastnej rodine, podpora pozitívneho sebahodnotenia, empatie
- analýza a rozbor kresby a manuálnych činností detí
- činnostné aktivity so zameraním na objektívne hodnotenie vlastných výkonov
- využitie moderných, inovatívnych vzdelávacích interaktívnych vzdelávacích CD a DVD - závislosti - tabakizmus, alkoholizmus, drogové závislosti a iné návykové látky.
Odborníci s VŠ vzdelaním II. a III. stupňa pracovali v priamej práci s cieľovými skupinami maloletých detí počas výchovných opatrení s možnosťou účasti rodičov, alebo osôb, ktoré sa osobne o dieťa starajú. Zameriavali sme sa na adekvátne poznanie rodiny, rodinných, sociálnych podmienok rodiny a ich možnosti, poznanie osobnosti dieťaťa, diagnostiky jeho správania a stanovenia vhodne volených individuálnych metód s prihliadnutím na rodinné, individuálne, vekové a typové osobitosti maloletých. Využívali sme metódy sociálne, ale aj pedo - psychologického individuálneho, ako aj skupinového pôsobenia na deti. Dôraz sme kládli na dodržiavanie zásad jednotnosti, plánovitosti, primeranosti a postupnosti výchovného pôsobenia s cieľom eliminácie nežiaduceho správania maloletých. Výsledok výchovného programu sme vyhodnocovali za účasti kompetentných pracovníkov, dieťaťa, jeho rodičov, alebo osoby, ktorá sa osobne stará o dieťa po skončení programu. Pri zaradení detí do priorít vždy príslušný ÚPSVR vydal rozhodnutie o nariadení výchovného opatrenia pre maloletého.